Lampsladdstuggaren

Efter en fika på stan med Minna och Henna åkte jag hem, fann att Lycke tuggat sönder ännu en lampsladd och tog sedan bussen igen ut till brukshundklubben med henne.

Det var ett gäng som tränade på den andra gräsplanen så vi fick hålla på rätt ostört men ändå med lite störning. Jag märkte att hon inte var fullt så taggad som hon kan vara så förhållandet paus/träning blev ganska stort, på nästan en timme hann vi med ca 5-6 pass (med mycket lek) på ca 5 minuter vardera. Därför gick det också ovanligt bra med passiviteten, hon satt lugnt och tittade på när de hundarna längre bort tränade.

Trots att hon inte var helt i toppform så gjorde hon övningarna engagerat, tog leksaken bra som belöning och lyste upp av förväntan när jag avbröt pausen. Det jag märkte på henne var att hon inte var lika snabb på att starta upp igen efter en belöning, hon stod gärna och nosade en stund innan hon satte igång igen och för att få henne att hålla uppe humöret så fick jag tumma lite, lite på precisionen. Men bara det inte är för återkommande så är jag så nöjd med att det går att träna så pass bra med henne även när hon inte är som vassast.

För bra gick det! Under veckan har jag märkt att det har "lossnat" för henne med att erbjuda ligg utomhus och att hon börjar förstå fotpositionen även under framlänges gång. Dessa grejer ville jag därför träna mer på idag med lite störning. Under fritt följ träningen varierade jag med att belöna när hon gick bra under baklänges gång och att belöna när hon gick bra efter att jag har vänt upp till framlänges. Vissa gånger går hon riktigt snyggt, som ett riktigt fotgående fast vi går ju knappt ett par meter. Varför jag har börjat med att träna fot när jag går baklänges är för att då ser jag bättre om hon går med bra attityd och håller ögonkontakt.

Med ligg så tränade vi på först vanliga frivilliga ligg, sedan att hon skulle lägga sig fast hon är i rörelse när jag gick baklänges och sen kunde jag inte låta bli att träna det med kommando under baklänges gång. Jag har verkligen inte tänkt börja träna moment ännu men det känns bra att hon får lära sig vissa delar av dem så att det underlättar när vi ska träna in "läggande under gång" på riktigt. Lite stanna kvar liggande hann vi också med men är på det stadiet att jag bara backar ett par steg.

Det är så kul att hon börjar kunna så pass mycket att jag kan välja vad vi ska träna på och att jag kan börja pussla ihop olika delar, som idag när ligg och fot baklänges pusslades ihop. När vi åkte hem var bussen knökfull men Lycke la sig tillrätta mitt i gången bland alla halloweenfirare. Jag var så nöjd med min lilla hund och hon hade helt lyckats  få mig att glömma den söndertuggade lampsladden.

Kommentarer
Postat av: Annika, Meja & Axa

Hejsan! Tack för besöket hos oss! Kul att läsa om er träning och din fantastiska lilla Lycke! De har så otroligt mycket att ge dessa små wheatenterriers och ni verkar ha ett härligt samarbete!

Meja - min ögonsten - tävlar jag inte aktivt med längre men hon älskar att träna så det gör vi ofta!

Ha det gott!

2010-10-30 @ 22:40:20
URL: http://www.wheatenmeja.se
Postat av: Annika

Hej! Bara kul om du länkar! Jag har lagt en länk till er, måste ju läsa vidare om era äventyr! Hoppas allt är bra!

2010-11-01 @ 21:36:38
URL: http://www.wheatenmeja.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0