Utgångsställning på film



Nu börjar Lyckes ingångar likna något! Jag har prövat en sådan blandning av tekniker för att jobba bort klossen så jag vet inte vilket som egentligen gav resultat men jag tror det var bra att först övergå till en mindre kloss (musmatta) och när hon var säker börja varva repetitioner med och utan kloss. Och att hålla inne med klicket, dvs lita på att hon gör hela rörelsen även utan kloss och inte bara klicka för tendenser, som Hanna tipsade om:)

För att lägga till sitt så har jag tränat separat på att hon ska sätta sig vid sidan och när jag sedan har lagt ihop det med ingångarna så har jag först tränat några sättanden (fivilliga, dvs utan kommando) vid sidan, därefter ett par ingångar och sedan väntat ut henne efter en ingång och inte belönat förrän hon har satt sig ner. Det gick faktiskt förvånansvärt smidigt.

Nu återstår att träna på att komma in i perfekt position på första försöket varje gång, jag vill inte att hon håller på och prövar sig fram till rätt position utan planen är att om hon hamnar fel så går jag snabbt ifrån henne några steg så att hon får göra en helt ny ingång (inte som på filmen där jag bara tog ett steg fram när det blev fel). Så här i början av träningen belönar jag ändå ingångar som är bra men i lite fel position, gradvis kommer jag höja kraven för vilken position som ger utdelning. Vi behöver även träna på stadga i positionen, lägga till kommando och sedan fortsätta förfina och utveckla i all evighet...;)

Kommentarer
Postat av: Anna G

Ser jätte fint ut! :)

2010-11-25 @ 15:51:12
URL: http://luddebullen.wordpress.com
Postat av: Hanna & hundarna

Ser ju fint ut! :)

2010-11-25 @ 16:08:52
URL: http://athela.se
Postat av: Elin

tack:D

2010-11-25 @ 21:10:08
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0