Träning med UHU

Idag hade vi torsdagsträning med UHU. På grund av all snö som kom från alla håll så höll vi oss inne i klubbstugan och Anna G hade genomgång av rallylydnad. Det var jättekul att höra mer om den sporten och det kan nog vara något för oss men jag känner att det räcker med tävlingslydnaden och allt annat vi håller på med än så länge.

Jag upptäckte många bra saker, bland annat att det gick riktigt bra att träna så tätt inpå de andra och att Lycke gör sitt bästa för att kontrillera sina impulser. Dessutom började vi träna på halter, dvs ta ett steg, sitt vid sidan, ett steg, sitt vid sittan, inland två steg och det gick super.

Vad jag däremot måste göra något åt är den eländiga signalkontrollen. Med Dilba (min åttaåring som bor hos familjen) var det aldrig några problem, kanske för att hon inte var klickertränad från grunden och inte van att göra saker på eget initiativ men jag tror även att hon är snabbare på att snappa upp ord i vardagen. Hon lärde sig till exempel tidigt (vad jag kan minnas) skillnaden mellan att gå ut, åka bil (springa fram till bilen) och Nelson (stanna utanför grannens dörr för att hälsa på bästisen). När jag säger ett kommando till Lycke så rycker hon till och vet att det betyder att hon ska göra något men det är som att hon inte alls hör skillnad på orden jag säger. Jag tycker att jag har tränat jättemycket på det här och det brukar ge resultat efteråt men om jag inte underhåller kommandona så glöms de bort väldigt fort.

Förutom inkallningskommandot så är det egentligen tre beteenden jag har satt kommando på: sitt, ligg och snurra. För att få ordning på dessa har jag tänkt ta ett av dem per dag resten av veckan och nöta! Börja med frivilliga utföranden, sedan säga signalen precis innan och sedan när hon inte är riktigt beredd, det vill säga börja om från början. En annan viktig grej är att jag måste sluta tjata! Bara söga kommandot en, max två gånger, för det verkar lite som att hon för säkerhetsskull väntar på ytterligare ett kommando innan hon gör betendet.

Skärpning!

Men jag måste ju avsluta med att hon annars var jätteduktig, fina hund.

Kommentarer
Postat av: Sara

Ja, folk är oftast snälla bara man vågar fråga. Väldigt spännande!

Hade främst fokus på Texas igår men det jag såg av er såg superfint ut. Himla fin kontakt :)

2010-11-26 @ 09:42:20
URL: http://livetmedtexas.wordpress.com/
Postat av: Hanna & hundarna

Sv: Jo, jag funderade lite på att han kanske skulle blanda ihop backa runt med utgångsställning men jag la till att jag flyttar på fötterna hela tiden när han ska backa runt som ett extra kommando utöver det muntliga kommandot jag ska ha. Och det verkar fungera bra att göra på det sättet. :)



/Hanna

2010-11-28 @ 19:55:54
URL: http://athela.se
Postat av: Hanna och Puck

Hittade precis din blogg. Jätterolig läsning! Känner igen mig i det där med signalkontroll... Ska precis börja träna bort lådan för Puck också så jag kanske hör av mig i behov av tips :)

2010-11-29 @ 21:34:44
URL: http://pucken.tumblr.com
Postat av: Elin

Vilken fin blogg ni har på gång Hanna L, men jag hittade ingen kommentarsfunktion.. Vi jobbar också vidare med utgångsställningarna, klossen är så gott som borta men jag behöver ta fram den som en påminnelse ibland:P lycka till på tentan imorn!

2010-11-29 @ 23:06:03
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/
Postat av: Hanna och Puck

Hade inte fattat hur jag skulle lägga till kommentarsfunktionen, men nu tror jag att jag lyckats :)

2010-12-07 @ 21:28:38
URL: http://pucken.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0