Ett halvt år

Tiden går fort! Min lilla valp blir 6 månader idag och det känns inte ens längre självklart att kalla henne för valp, men det tänker jag göra ändå. Någon unghund tycker jag då inte att hon är än:) Grattis Lycke!



Jag har ju haft en träningsplan för vad vi ska träna på fram tills hon blir 6 månader, liksom en för vad vi skulle träna på innan hon blev 4 månader. Jag gillar verkligen att ha träningsplaner för då tränar jag mer strukturerat och behöver inte känna att jag glömmer att träna på något. Men desto mer hon börjar kunna, desto svårare blir det att avgöra vad som behöver läras in på nytt, vad som behöver tränas mer på och vad som bara behöver underhållas eller utvecklas. Därför tror jag att nästa träningsplan ska få bli lite mer övergripande och över ett större tidsspann. Innan jag färdigställer den måste jag ju såklart utvärdera den förra, som vi ska ha tränat på fram till idag. En väldans massa rabblande mest för min egen skull varnar jag för.

Träningsplanen fram tills 6 månader blev en lång lista, och en hel del saker har jag inte tränat alls eller särskilt mycket på. Till viss del beror det på att det finns betydligt mindre tid för träning när skolan är igång än när man är ledig men framförallt för att vissa saker inte kändes helt nödvändiga där vi är idag. Några exempel på sådant vi inte har tränat så mycket på är sitta vackert och backa, de är bra att ha som förkunskaper när man ska lära in positionsskiften (mellan sitt,ligg,stå) och få bra teknik i rörlserna men vi har nog med att få kontroll över sitt och ligg och dessutom så gör hon en del fina upp-sitt och lägger sig med bra teknik så om vi skulle få problem så är det något som kan läras in då. Burträning har det blivit dåligt av eftersom vi bor pyttelitet och inte har plats med en bur ståendes framme och "springa bredvid" var tänkt att bli en grund för cirkelarbete i agility men det tror jag att vi kommer lära oss bättre under vinterns agilitykurs. Kedjor har känts för tidigt att börja med och ljud-CD:n visade sig ha för dåligt ljud när den spelades på datorn. Och stå, som jag verkligen borde ha börjat träna på har inte alls blivit av, förutom utställnings-stå då som i för sig är bättre än ingenting alls.

Saker att jobba mycket mer på är lekutvecklingen (hon leker bra men inte alltid och behöver bli bättre på att komma tillbaka med leksaker), skvallerträningen (som blev hålla kopplet-slakt-vid andra hundar-träning, känns som att vi är på rätt väg), springa till target på avstånd (har tränat för lite men är hon väl på humör så har det gått bra) och såklart inkallningen som faktiskt känns över förväntan men andra hundar måste jag upptäcka innan henne.

Det som har gått bra, som jag känner mig nöjd med och som går åt rätt håll är miljöträning, hantering och ensamhetsträning. Ingångarna knäcker vi nog snart. Sitt och ligg börjar vi få ordning på och hon har ganska bra signalförståelse och stadga, och ligg under gång och på avstånd har vi testat med framgång. Följa efter vid sidan som ska bli fot känns lovande men kräver mycket träning och att ställa ut henne gick ju galant. Även om det inte har blivit så mycket spår så har hon visat framfötterna de gånger det har blivit.

Överlag så är jag nöjd, även om vi inte har tränat på allt och vissa saker hade kunnat gått bättre så lär man ju sig av det också; att tänka i nya banor och att prioritera. Jag ser ljust på vår träningsframtid och det här lär jag väl få äta upp men en start i ettan nästa år känns inte omöjligt. Kommande träning ska jag som sagt klura lite mer på men nästa träningsplan kommer nog att innehålla en hel del störningsträning, mer stadga, fokus på delmoment, belöningsutveckling och introducering av apportering.

Det viktigaste av allt; att intresset för träning och belöningar ökar och att intresset för störningar minskar och att båda har roligt!

Idag har jag haft tenta och skulle verkligen uppskatta en kväll framför Bonde söker fru och Grey's anatomy, kanske med något gott att äta,. Men det är foderföreläsning på UBK så jag tar mig nog dit och passar på att träna lite innan med Lycke och tränar passivitet under förelläsningen.

Kommentarer
Postat av: Sara

Grattis till Lycke, stora tjejen! Duktiga ni är som gör träningsplaner och allt. Jag ska inspireras av det till nästa hund, detta med att börja i tid :)

Jag hade tidernas virrigaste dag igår och missade precis alla tider jag hade att passa. Insåg förstås att jag även missat foderföreläsningen som jag sett fram emot :(



Hur var den?

2010-11-18 @ 10:07:49
URL: http://livetmedtexas.wordpress.com/
Postat av: Sara

Jo, det är förstås sant att det finns oseriösa inom både blandras och renras. Inom renras har man dock en standard och bestämmelser att följa medan vem som helst kan låta grannhunden para ens tik för att sedan sälja valparna på blocket.

Samtidigt som jag är glad att jag var puckad nog att köpa min lilla älsklingsbuse så är det läskigt och pinsamt att tänka att det är sådana som jag som gör att oseriösa uppfödare kan fortsätta finnas :(

Tur bara att man lärt från sitt misstag och kommer att vara tio gånger så noggrann med nästa hund.

2010-11-18 @ 15:17:54
URL: http://livetmedtexas.wordpress.com/
Postat av: Sirpa

Åh vad hon är sööt! Skulle kunna krama ihjäl henne =). Grattis förresten till Lyckes framgång i förra helgens tävling! Roligt! Ha dé bäst, vi ses till julen.

2010-11-18 @ 21:00:39
Postat av: Lina

sikken tötnös..

2010-11-18 @ 23:18:42
URL: http://linaseverinalarsson.blogg.se/
Postat av: Hanna & hundarna

Cajsa har varit parad tidigare och blivit dräktig men någon gång under dräktigheten har hon kastat valparna så hon har aldrig fött fram några valpar... Lite tråkigt men så kan det ju bli ibland. :)

/Hanna & hundarna

2010-11-19 @ 18:42:55
URL: http://athela.se
Postat av: Elin

Lycke tackar för smicker och gratulationer:)

2010-11-20 @ 16:28:36
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0