Början till ingångar

Klossträningen fick ligga på is ett tag eftersom jag kände att det inte var någon idé att gå vidare med den eftersom jag ville hinna träna på sitt vid sidan först så att jag skulle kunna baka ihop dem till riktiga ingångar. Klossträning gör vi för att få in själva rörelsen (där bakbenen jobbar) in till vänster sida och sättanden vid sidan har jag nu tränat separat för att snart kunna lägga ihop de två och få ingångar. Att sitta vid sidan har jag tränat genom att invänta och belöna spontant sittande, gett belöningen vid min vänstra sida, belönat spontant sättande någorlunda på vänster sida, tagit ett steg framåt, sagt varsågod och gett en godis ur vänster handen, inväntat och belönat sättande, tagit ett steg framåt o.sv..

När sättandena började komma snabbt och i hyffsat okej position så tog jag upp klossträningen igen, som fanns kvar i hennes minne. Utifrån klossen har jag jobbat med att hon ska upp på klossen och söka sig in till min vänstra sida när jag står stilla. När det började sitta bytte jag ut "klossen" (tung bok) mot en musmatta. Att byta ut den verkar hon knappt ha märkt utan fortsatte med sina fina bakbensrörelser in till sidan.

Att helt jobba bort klossen känns däremot mer utmanande. Jag filmade ett pass där jag först körde ca tre repetitioner med musmatta, belönade först när hon var i rätt position och kastade sedan iväg en godis så att hon skulle söka upp vänster sida igen efter att ha hittat den. Sedan tog jag bort musmattan och belönade för tendenser till rörelser in mot sidan. Detta var mycket svårare och hon började istället testa andra beteenden. Efter lite lek ändrade jag strategin en aning och belönade för rörelser utan musmatta och kastade iväg godisbiten efteråt, som jag hade gjort med musmattan.

Det hjälpte nog lite men till nästa gång ska jag prova på ytterligare ett par saker:
- Minska musmattan lite grann (klippa sönder)
- Köra en rep. med musmatta, en utan, en med osv. för att hela tiden hålla rörelsen färskt i huvudet
- Tänka mer på belöningsplaceringen när jag kör utan
- Minska mina egna signaler, ska kämpa med att hålla mig helt still och bara röra på huvudet för att se vad hon gör

Tips mottages tacksamt!


Kommentarer
Postat av: anna G

Vad fint det set ut! och vad stor hon har blivit!! eller så kanske det bara är klippningen? :)



/Anna

2010-11-09 @ 21:48:08
Postat av: Elin

tack Anna!:) haha när hon ÄR stor, nu är hon ju kortklippt. Sara blev förfärad när hon såg henne under helgen när vi tränade, hon trodde att hon skulle vara i Texas-storlek:P

2010-11-10 @ 14:35:37
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/
Postat av: Hanna & hundarna

Hej, halkade in här när jag var och tittade runt. Vad fin hon är Lycke!

Lite tips på klossträningen (lite svårt eftersom det inte är ljud så jag vet inte exakt när du klickar) men när du kört några repetitioner med musmattan och plockar bort den, vänta med att belöna och se om hon kommer in helt till sidan. Det såg nämligen ut som att hon var påväg att göra det båda gångerna men att du var för snabb med att belöna och då kom hon av sig. Eller så gör du så att du ställer dig på musmattan med fötterna mer och mer för varje godis du kastar som hon får springa och hämta så att du tillslut står på hela musmattan. Du kanske redan har provat det, men som tips i alla fall. :)

Ha det bra!

/Hanna & hundarna

2010-11-17 @ 20:50:29
URL: http://athela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0