Lekapportering

Eftersom jag gärna vill ha en hund som går att belöna på många olika sätt, bland annat med lek, så har lekapportering varit en viktig grej för mig att börja träna på. Med lekapportering menar jag att Lycke ska komma tillbaka med leksaker som jag kastar. Det är bra om man så småningom vill kunna belöna henne under träning med en kastad leksak eftersom man då kan fortsätta träningen snabbt och inte behöver springa och jaga henne innan träningen kan starta igen.

Det första jag har gjort är att berömma ordentligt och leka riktigt roligt när hon spontant kommer tillbaka med en leksak och det hände faktiskt redan under första dagarna. För det mesta sprang hon (rastypiskt?) iväg och la sig för att gnaga på den ensam så man fick passa på de få gånger hon faktiskt kom med den. Nu när vi har varit ute i Minnas stuga så fick hon leka med en stor petflaska och när hon fick för sig att komma springandes med den så fick hon en matbit och sedan kastade jag iväg den så att hon fick jaga den igen. Detta verkade få det att lossna för henne och idag har hon kommit tillbaka nästan varje gång och i full fart! Oftast belönar jag med lek hos mig (kasta på nytt, dragkamp, eller att hon får ligga och pyssla med leksaken i mitt knä vilket hon gillar) men ibland kan hon få en foderkula.

Jag är även börjat undvika att gå efter henne när hon springer iväg, då går hon alltså miste om lek med mig. Att hon inte kommer precis varje gång gör mig ingenting, valpar har så stort behov av att få gnaga och undersöka med sina tänder så ibland måste de få göra det också. När hon blivit lite äldre så kanske gnagintresset minskar och hon börjar uppskatta mer att jaga ifatt saker och kampa om dem och därmed kan det bli ännu bättre eftersom det är det hon belönas med, eller så blir det tvärtom men det är ett senare problem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0