Inte säga inte

På grund av envis förkylning och trötthet så blir det inte så mycket tid för träning men desto mer tid för funderingar. I senaste numret av Brukshunden fanns en krönika om ordet nej och det har fått mig att tänka efter hur jag tänker kring användandet av förbudsord.

Användandet och inlärningen av ordet nej är ofta förknippat med att använda sig av bestraffningar. Nej får betydelsen; lägg av med det du håller på med, annars... Straff kan var av två slag; att något obehag tillförs eller att något trevligt tas bort. Jag själv föredrar den senare varianten eftersom den första varianten kan leda till passivitet, rädsla och aggressivtet (för att göra en lång diskussion kort) hos den som utsätts men framförallt föredrar jag att fokusera på att belöna rätt beteenden, såväl i vardag som under träning (vart nu den gränsen går..).

Nej kan också läras in på ett positivt sätt och får då betydelsen; lägg av med det du håller på med så får du en belöning... Men enligt mig förlorar då kommandot sin betydelse och man skulle lika gärna kunna lägga ner energin på att lära in ett beteende som man istället VILL ha, som en bra inkallning eller liknande. Ett kommando som lärs in med belöningar kan då användas som en belöning i sig eftersom nej då ger hunden möjlighet att göra sin uppgift och få sin belöning. Om man då frekvent använder ordet nej i situationer där man vill att hunden lägger av med det den håller på med så kan hunden istället börja utföra beteendet oftare. Likadant är det ju med inkallningen, om man bara kallar in hunden när den är för långt bort eller på väg till något den inte får så kommer ju det beteendet att öka. Därför försöker jag att ännu oftare att kalla in min hund när hon redan är på väg mot mig eller när hon stannar upp för att titta på mig, därmed kommer hon att ge mig de beteendena oftare. Om det dyker upp något, som andra fotgängare, och om jag har möjlighet så försöker jag att antingen låta henne upptäcka dem och kalla in om hon tittar på mig eller kalla in innan hon upptäckt dem.

Att bara använda ett kommando som ska få hunden att sluta med det den håller på med, vad den än håller på med, tycker jag är alldeles för luddigt. Jag tycker inte heller att det är så vi använder ordet nej till andra människor. Till barn kan man säga "nej, gör så här istället", förutsatt att barnet vet vad "så här" betyder. Likadant som att vi kan lära hundarna något och när de har lärt sig det så kan man ge dem kommandot att utföra det. Ordet nej tycker jag att man främst använder till andra männsikor för att motsäga ett påstående eller avböja ett förslag och till detta har jag lärt in ett par ord till Lycke, nämligen "lägg av" och "gå och lägg dig".

"Lägg av" använder jag om hon börjar tugga på något olämpligt, som knoppen på elementet och det har jag lärt in genom att säga lägg av när hon håller på med något för att sedan bära bort henne/ta bort föremålet. Min förhoppning var aldrig att hon skulle lära sig betydelsen men hon verkar ha lärt sig att tolka frasen som "det är ingen idé att fortsätta med det där för jag kommer ändå att ta bort det från dig" och brukar då sluta bry sig om prylen.

"Gå och lägg dig" har jag haft lite större förhoppningar med, det har jag lärt in när hon var ganska liten. När hon var rastad, matad, nylekt och så vidare och jag med största sannolikhet kunde veta att hon borde vara trött så sa jag "gå och lägg dig" och gav henne ingen uppmärksamhet efter att jag hade sagt det. Fortfarande är jag försiktig med att använda det om det finns möjlighet att hon skulle bheöva gå ut eller liknande. Hon får ingen belöning om hon går och lägger sig och hon får ingen bestraffning om hon inte gör det men ändå gör hon det, alltså borde hon ha lärt sig ungefär att "här kommer inget spännande att hända så jag kan lika gärna gå och lägga mig". Om jag skulle använda det i svårare situationer så skulle det nog inte fungera eftersom det visst händer saker där, då skulle jag nog behöva ett kommando som är förknippat med belöning om hon gör det rätt.

Min gamla hund lärde sig de flesta problembeteenden som en hund kan ha och min "nykomling" är fortfarande bara ny. Jag tror och hoppas att jag ska kunna uppfostra en hund genom att använda minimalt med (egentligen helt utan) bestraffningar. Än så länge vet jag inte om det kommer gå och går det inte så går det inte, men jag kan inte minnas senast jag kände att bestraffning skulle vara bästa vägen för att lösa ett problem eller att det finns en situation som skulle kräva att jag lär in ordet nej istället för att lära in vad hunden ska göra istället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0