Jullov i Kiruna

Då har jag fått besked från veterinären! Hon ringde igår och sa att de hittat enstaka spolmask ägg i hennes avföring. Spolmasken är ju egentligen en inälvsparasit men när larverna utvecklas kan de passera lungan och på unga hundar kan symptomen bli värre. Jag frågade också om det kunde vara så att hon har haft lungmask men att det inte har synts i träckundersökningen och så kunde det också vara. Om jag ska vara helt ärlig så får jag inte själv riktigt ihop det, jag måste nog fräscha upp parasitkunskaperna. Men under tiden som hon behandlades så blev hostan sisådär sjuttio gånger värre och nu när behandlingen är klar (nästan en vecka sedan) så har jag knappt hört henne hosta en gång så jag tror och hoppas att det var någon parasit som retade och som nu är borta:)

Nu är vi i alla fall på jullov hemma i Kiruna och det är riktigt härligt men dagarna bara rusar förbi. Resan hem var bokad med sittplats på tåg och beräknades ta 15 timmar men det slutade såklart med 6 timmars försening. Om man räknar med timmarna på stationen så var vi på resande fot i nästan ett dygn. Lycke visade dock vilken riktig guldklimp hon är och skötte sig exemplariskt hela tiden. På Uppsala Centralstation kunde vi utnyttja glasväggarna som speglar för att träna fotposition och på tåget har hon sovit gott största delen av tiden, trots att grannen på sätet bredvid reste med sin schäfer som tog upp en del plats. Här hemma fungerar hon också jättebra. Dilba är inte särskilt förtjust i henne och vi håller dem isär med kompostgaller men det går bättre och bättre.

Idag ska vi och köpa ett riktigt halsband åt henne, ett Björkis-halsband, obligatoriskt för Kiruna- hundar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad bra att hostan gått över :))

2011-01-02 @ 02:58:52
Postat av: Elsa

Vad skönt att hon mår bättre. Gott nytt år!

2011-01-02 @ 13:32:49
URL: http://www.blomsterhundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0