Men gasen då?

Idag var vi på UHUs torsdagsträning som vanligt, ca 9 hundar inklämda på en brukshundklubb men det går faktiskt riktigt bra. Anna B hade en jättebra genomgång med lite allmänt om agility och med vad man kan träna på utan hinder. Johanna, som ska hålla i agilitykurserna vi ska gå på under våren, var också där och det är visst liknande saker vi ska göra på under den förberedande kursen. Jag längtar tills den drar igång! Jag fick också veta att storleksklasserna i agilityn tydligen ska ändras, så att medium blir öppen för hundar upp till 45. Nu ligger gränsen på 43 och jag gissar att Lycke kommer landa på ca 44, alltså precis för stor för att behöva tävla med de största hundarna. Sluta väx, hund!

Nu har vi ju trängts några gånger inne på brukshundklubben och som jag har skrivit tidigare så har det gått jättebra, Lycke kan ligga ner och slappnar nästan av, hon behärskar sig så gott hon kan från att hälsa på alla hundar och utför gärna diverse "konster" för att få godis. Det är ju jättebra och jag är verkligen nöjd med hur träningen och utvecklingen har gått. Vad jag ändå önskar innerligt är att hon även ska vilja leka. Att utveckla leken har jag ju också jobbat mycket med och har kommit så långt att hon ytterst sällan ratar en lekstund när vi är på promenad, i början av hösten lekte hon även jättebra när vi tränade utomhus bland andra hundar. När jag har försökt få henne att leka på senaste träningarna så har hon gått från att titta ivrigt på mig i hopp om att få godis till att istället sänka ner nosen i backen så fort jag tar fram en leksak. När jag gick ut och rastade henne så var hon så taggad att hon lekte bättre än någonsin (efter att ha tagit några löpvarv i kopplet).

Hur kan något så lätt vara så svårt? Det svåra är att göra som när jag ska lära in något annat, det vill säga dela upp det i mindre delar. Antingen så leker hon ju eller så leker hon inte och så vill jag ju att leken ska vara belönande i sig så jag vill inte träna in det med godis. Någon slags plan har jag ändå börjat smida på. Den går ut på att "träna" lek i situationer/miljöer som är snäppet svårare än promenader. Eller under promenader kring störningar. Samt hålla på de vanliga reglerna; bara erbjuda lek när jag tror att hon kommer tacka ja, inte låta henne vinna varje gång, bara låte henne vinna när hon leker som bäst och sluta leken när den är som roligast. Att köra på det under juluppehållet tills kurser och träningar drar igång igen ska ju inte skada.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0