Mera film, baklänges!



Nu blev det mycket film här men vi har haft en bra träningsvecka och det är så kul att filma och se utifrån hur det ser ut, mycket lärorikt och kan komma till användning i framtiden. Upptäckte bland annat att jag kan bli mycket snabbare på att leverera belöningen (är nog snabbare på att klicka men det hörs ju inte i klippet) och att jag håller på och fipplar med händerna i onödan vilket säkert är förvirrande för Lycke (och att jag ser löjligt allvarlig ut när jag tränar).

Det har varit en del strul i början av träningen av backa. Började ogenomtänkt och åstadkom inte annat än frustration hos oss båda. Planerade sedan mer och började ge belöningen nära mig, så att hon skulle hamna så nära mig att hon skulle vilja backa några steg efter att hon ätit godbiten. Det var nog en bra strategi för de första repetitionerna för att snabbt få chans att förstärka men jag blev nog kvar i det för länge och har nu (som i klippet) börjat ge belöningen hos henne, lågt och precis framför. När hon kommer ut på avstånd så försöker jag kasta den så att den hamnar mellan hennes framben (inte det lättaste). Efter att ha bytt belöningsplaceringen känns det som att det har lossnat och att vi har något att träna vidare på även om jag fortfarande belönar för varje steg bakåt. Jag vill att hon till slut ska kunna backa ut ett par meter från mig med säkra steg.

Att backa är inte så viktigt i sig, förutom att det ser häftigt ut, men det är ett bra första steg till att få hunden mer medveten om sin bakdel och bra att plocka fram i övningar där man vill ha bakåttänk, som i fjärrdirigering och vänstersvängar i fritt följ.

Imorgon ska jag på möte på brukshundklubben med den eventuellt blivande Uppsala Hundungdomsstyrelsen, det blir spännande:) Lycke ska med och jag hoppas hon sköter sig.
God kväll!

Kommentarer
Postat av: Sirpa

Det är så roligt att följa eran träning här på bloggen, Emma tycker att Lycke har blivit så stor sen sist :)

Ha dé bäst

2010-08-28 @ 22:47:59
Postat av: Elin

Haha tack, visste inte att ni läste den men va roligt:P hon fortsäter växa så det knakar men verkar inte hinna ikapp sin långa päls.. Ha det bra:)

2010-08-28 @ 23:15:34
URL: http://wheatenvarning.blogg.se/
Postat av: ellen

omg. hon har ju blivit jättestor. nnu ser hon verkligen ut som en wheaten. lillan.. :)

2010-08-30 @ 22:52:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0