Fånga snurren



Vi har på gång ett trick! Lycke blir väldigt taggad när jag har hällt upp hennes mat och då kan det hända att hon gör en snurr. Igår gjorde hon det när hon skulle få sitt morgonmål och då gav jag henne några foderkulor, väntade ett tag och gav henne några till när hon gjorde det igen. Sen igår har hon hunnit få fem måltider och jag har gjort så varje gång; gett henne några bitar för en snurr, låtit henne snurra ca 3-4 gånger och efter sista snurren får hon hela matskålen. På filmen gör hon snurren flera gånger och hon hinner till och med få in en extra snurr vid ett tillfälle.

Tänk vad fort de lär sig vissa saker och andra får man kämpa med hur länge som helst. Det är roligt att hon har kommit på det själv också, för att snurra är ett stort projekt att lära in med shajping eller lockning med godis.

Idag har vi tränat vidare på snurren med mat i handen i stället för skål och det gick också bra. Jag har börjat lägga in signalen "snurra" på beteendet. Lycke kan nästan inga andra ord än hennes namn så det blir kul att sätta signal på snurren och det känns bra att börja med ett oviktigare "trick" så att hon får in en vana att lyssna på kommandon innan vi börjar med viktigare beteenden som sitt och ligg. Funderar på att köra en "signalkampanj" nästa vecka, dvs. satsa på att lägga kommandon på några saker under den veckan. Men jag får se hur det blir, skolan börjar ju då också, kan bli mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0